Vän hjälper vid våldtäkt i Göteborg

När det omöjliga hände var Anna helt oförberedd. Efter våldtäkten i Göteborg var det vännen Maria som hjälpte henne till sjukhus samt med anmälan till polisen.

När hon vaknade till var hon fortfarande kvar på festen. Något kändes inte rätt och även om Anna inte insåg vad som hänt visste hon att hon behövde kontakta sin bästa vän Maria. Även om det var mitt i natten kom Maria och hämtade henne och utan att fråga körde vännen till sjukhuset i Göteborg. Anna förstod först inte varför men följde ändå med.

När de kom fram förklarade Maria vad som skulle hända och först blev Anna arg och ville därifrån men den fina lugna vännen fick henne att inse att hon behövde undersökas av en läkare. Att hon blivit utsatt för en våldtäkt i Göteborg under natten. Sakta började minnena göra sig påminda och fick henne att må dåligt. Men hon förstod och sade ja när hon blev tillfrågad om hon ville göra en anmälan.

Våldtäkt anmäls

Polisen kom till sjukhuset och tog en redogörelse av Anna. Att det var en kvinnlig polis kändes skönt då hon kunde prata mera avslappnat och kände sig trodd. Av poliskvinnan fick hon veta att hon kunde få en advokat som skulle hjälpa henne med allt hon behövde veta och vilka rättigheter hon hade. Att ha någon vid sin sida som hon kunde rådfråga kändes otroligt skönt.

I nästa steg skulle polisen samla in bevis. De skulle prata med alla som var med på festen för att få en bättre bild av vad som hade hänt. Om någon annan kände till den våldtäkt som skett och kunde ge mer information ur ett annat perspektiv. Allt var viktigt i sökandet efter sanningen. Advokaten skulle hålla henne underrättad. Och när det var dags skulle denna finnas vid hennes sida under rättsprocessen.

För att kunna få mer information besök hemsida: våldtäktgöteborg.se

Publicerat den
Kategoriserat som Advokat

Kassaskåpsflytt är lätt med rätt utrustning

Meningen med kassaskåp är att de ska vara svåra att flytta men har man erfarenhet, utbildning och rätt utrustning går en kassaskåpsflytt fort och lätt.

Stora kassaskåp står vanligtvis stabilt monterade långt in i lokaler. I butiker finns de inne på kontoret, och på kontor finns de oftast i de inre regionerna eftersom det är här man förvarar värdesaker som bara de som har det yttersta ansvaret behöver tillgång till. Men kassaskåp kan också finnas i privatbostäder. Den klassiska placeringen är bakom en tavla.

Anledningen till att man skaffar ett kassaskåp är nuförtiden mest för att förvara olika värdehandlingar, smycken eller hårddiskar. Skåpet skyddar värdesakerna från att bli stulna men de skyddar också mot brand. Tiden när kassaskåp var fyllda med sedlar är förbi men det finns fortfarande mycket som behöver skyddas.

En kassaskåpsflytt kräver planering och därför bör man vara ute i god tid

Det är mycket som behöver planeras när man ska flytta tung inredning. Kassaskåp och flyglar tillhör exempelvis sådant som kan finnas i privatbostäder som ligger ett par våningar upp. Då är det mycket man behöver ta hänsyn till. Är det ett större kassaskåp kan det vara svårt att få ut det genom trappuppgången och hissen är oftast inget alternativ.

De flesta tunga lyft kan utföras med hjälp av olika maskiner och verktyg men ibland är det ren styrkekraft hos dem som utför arbetet som gäller. Det är ingen som vill att man tar in en pallyft på parkettgolvet. Anlitar man ett företag med personal som utbildats i tunga lyft och Safe Construction kommer det emellertid att gå bra.

Anlita alltid ett etablerat företag med försäkringar när det gäller en kassaskåpsflytt

Den personal som arbetar på etablerade företag genomgår regelbundet utbildningar för att säkerställa att de följer de säkerhetsföreskrifter som finns. För att arbeta med kassaskåpsflytt bör all personal ha ID06 vilket är ett ID-kort som framarbetats av Sveriges Byggindustrier i samverkan med Byggbranschen.

Kortet säkerställer att man fått rätt utbildning i hantering och säkerhet på en arbetsplats. Ingen obehörig har rätt att befinna sig inom området där det tunga arbetet utförs. Företaget har dessutom försäkringar som täcker eventuella skador både på dem som arbetar och på det som flyttas. Även om man själv arbetar ansvarsfullt och säkert kan exempelvis andra trafikanter ge upphov till skador under transporten.

Publicerat den
Kategoriserat som Flytt

Solceller är framtiden för miljövänlig energi

Funderar ni på att skaffa solceller? Ni behöver inte känna er osäkra efter att ha fått ordentligt med information om hur mycket pengar ni kan spara på det.

Solceller är framtiden som vi ser det. Med solceller så kan vi utnyttja solens energi, som är oändlig, och producera elektricitet utan att skada miljö, natur och djurliv. Det är dessutom ett av de billigaste sätten att producera elektricitet på. Det betalar tillbaka på kort tid. Med solenergi så har ni allt ni behöver för många år framöver.

Det finns många olika företag som kan hjälpa er med detta. Till exempel så kan ni höra av er till ett företag som Solarwork för att få ett heltäckande solcellspaket. Det är utmärkt för er som är nybörjare på detta med solceller. Då får ni hjälp med installation, drift och service, samt reparation om något skulle gå sönder i förtid. Ett utmärkt val.

Med solceller utnyttjar ni outnyttjade ytor

Solceller är utmärkt för er som har stora tak eller stora områden som inte används till någonting alls. I dagsläget så kanske de bara existerar utan att vara till någon särskild nytta, och det kostar pengar utan att ge något tillbaka. Men när ni bestämmer er för att satsa på solenergi så har ni många möjligheter.

Det gäller för BRF:en, för lantbruket och industribyggnaderna. Det spelar ingen roll vad ni sysslar med, solenergi är lösningen som passar alla. Många industribyggnader och lantbruk har gigantiska tak som inte används till någonting alls. Dessa ytor är utmärkta att installera solpaneler på för att producera mängder av elektricitet.

Att matcha förbrukning med mängden solceller

Som nybörjare är det inte lätt att veta vad man ska fokusera på, eller hur man ska planera och tänka om solpaneler. Det är därför som ni behöver en expert på området, som kan ge er ett förslag på hur ni på bästa sätt kan utnyttja era ytor. Det gör att ni kan matcha förbrukningen av elektricitet, med produktion genom solpaneler.

Om en solcellsanläggning producerar för mycket elektricitet så kan ni sälja överskottet, och så har ni plötsligt ytterligare en inkomst. Det kan helt enkelt inte bli bättre än så. Solenergi är inte bara framtiden, det är nutiden. Det är något som alla bör överväga och ta sig tid att sätta sig in i.

Publicerat den
Kategoriserat som Solceller

Vill du sikta mot högre höjder kan du hyra en kranbil

Kan vem som helst hyra sig en kranbil när de har lust? Är det bara yrkesmännen som kan hyra en kranbil för att de behöver en i jobbet? Vem får köra en kranbil?

Den som vill hyra eller framför en kranbil behöver ha lite mer på fötterna än bara en lust att köra en sväng. För att få lov att framföra fordonet krävs något som kallas YKB. Det betyder yrkeskompetensbevis. Ett sådant utfärdas av Transportstyrelsen. Har du ett sådant kan du få köra kranbil.

För det första måste du ha en grundutbildning om du vill ha ett yrkeskompetensbevis. Det innebär att du i princip lägger 280 timmar på att utbilda dig så att du kan få lov att köra tunga fordon. Efter en genomgången utbildning har du minst 20 timmars erfarenhet av att köra tung trafik. I slutfasen avläggs ett förarprov på Trafikverkets kontor.

Olika anledningar till att hyra kranbil

Det kan vara bra att kunna hyra en kranbil om man ska arbeta med timmerkranar eller lyfta gods som annars är för tunga att förflytta. Låt oss säga att du arbetar i skogen och fäller träd efter träd. Virket ska fraktas till en annan ort och du behöver en bil för att kunna lyfta upp alla stockarna på ett släp och frakta dem därifrån.


Detta är ett av alla de tillfällen då du kan ha hjälp av en kranbil. Det finns bilar som är anpassade från 13 ton/m och räcker ända till 70 ton/m. En del av dessa har en räckvidd som sträcker sig från 10 till 33 meter. På dessa finns det allt mellan två och fyra axlar. Vid trånga passager eller svår lastning är en kranbil helt perfekt att jobba med.

Att känna till innan du ska hyra en kranbil

Det finns två kategorier av kranar som du bör känna till om du tänker hyra en kranbil. Det finns de som kallas godskranar och om de tar upp till 18 ton/m så räknas de till den lättare klassen. Med andra ord finns det ännu större och mer kapabla kranar.

Andra kranar kallas för timmerkranar och det spelar ingen roll vilken storlek de har för de räknas ändå till det som kallas för den lättare klassen. Med en kranbil i din maskinpark innebär det att du kan använda din monterade kran till att lyfta ett enormt tungt lyft.

Publicerat den
Kategoriserat som Flytt

Att underlätta din flytt: Tips och råd

Att byta bostad kan vara både spännande och stressigt. Ofta inser man först när man börjar packa hur mycket saker man faktiskt har. Vilka steg bör du ta för att göra din flytt så smidig som möjligt? Vem kan du vända dig till för hjälp och vad bör du ha i åtanke? I denna artikel kommer vi att utforska dessa frågor och erbjuda användbara råd för att förenkla din flyttprocess.

Planera din flytt i förväg

Många människor är passionerade när det kommer till att utforska och drömma om nya bostäder. Genom att bläddra i bilder och delta i visningar kan du skapa en vision av ditt framtida hem. Men när flytten närmar sig, är det dags att ta itu med de mer praktiska aspekterna av processen.

Varje månad säger tusentals svenskar farväl till sina nuvarande bostäder för att omlokalisera sig till något nytt. Skälen till flytten kan variera från arbetsrelaterade förändringar till behovet av en större eller mindre bostad. Oavsett anledningen är letandet, upptäckten och planeringen av det nya hemmet oftast en njutbar upplevelse. Men när flyttdagen närmar sig, blir det nödvändigt att hantera de mer utmattande och utmanande uppgifterna – själva flytten.

Räkna med mer än du tror

Det är en vanlig missuppfattning att man kan uppskatta mängden bohag som ska flyttas. Många flyttande inser snart att deras grova uppskattningar sällan stämmer överens med verkligheten. Förråden har en förmåga att svälja mer än man kan föreställa sig. När alla prylar är packade är det vanligt att man känner sig utmattad, och då är det dags för den mest utmanande delen av flytten – själva transporten. Då är det lätt att fråga sig själv varför man valde att bo på femte våningen utan hiss.

Be om professionell hjälp

Om du har planerat din flytt noggrant och insett att vissa delar av processen överstiger dina resurser och färdigheter, finns det hjälp att få. En flyttfirma kan vara din bästa vän när det gäller en smidig flytt. Det bästa är att anlita flytthjälp i Täby så tidigt som möjligt när du vet att en flytt är på gång. Det är viktigt att du kan ge dem en korrekt uppskattning av mängden saker som ska flyttas och de tjänster du behöver.

När du anlitar en flyttfirma, som exempelvis i Norrköping, kan de erbjuda en rad olika tjänster, inklusive packning, transport och ibland även flyttstädning. En välskött planering och tidig kontakt med en professionell flyttfirma kan göra hela processen mycket enklare.

Publicerat den
Kategoriserat som Flytt

Sy mössor och kläder i trikå till försäljning

Visst är det roligt att tjäna några kronor på sin sömnadshobby. Att sälja klädesplagg i trikå på marknader är ett sätt att få in lite pengar till nya tyger.  

Det är många som gillar att sy och göra egna kläder. Men vad händer den dagen ens garderob faktiskt är överfull med alla egensydda kläder? När man inte kan ge bort en mössa till i bekantskapskretsen för att alla redan fått en egen. Då beger man sig ut på marknader och skaffar ett kundunderlag.

För att hitta rätt kundunderlag gäller det också att hitta rätt pris på sina varor. Man ska givetvis ta betalt för sitt jobb och sitt material, men med överpriser kommer ingen att köpa produkterna. När det gäller Skatteverket så finns det en viss summa man får sälja upp till när man har en hobbyverksamhet. Summan ändras då och då så det är viktigt att ta reda på vad som gäller.

Trikå är ett perfekt material till kläder

För att börja sälja på marknader är det bra att börja med något som man vet att många vill ha. En sådan produkt är exempelvis mössor till barn. Då gäller det att hitta och sy upp mössorna i tyger som barnen gillar. Ibland kan man hitta ett mönster på nätet som är perfekt och som man vet kommer att sälja.

Problemet är att man inte riktigt vet kvalitén. Då kan man först beställa tygprover som man kan få klämma och känna på. När man vet om det är ett tyg att satsa på är det bara att lägga in en beställning. För att spara in lite fraktkostnader när man ska beställa trikåtyg är det bra att beställa flera olika.

Fyll syrummet med trikå och andra tyger

Det smått angenäma problemet för många är att det är lätt att beställa lite för mycket tyg som bara riskerar att bli liggande. Man fyller hylla efter hylla med tyger, knappar, garner och annat som hör syvärlden till. Plötsligt är syrummet fullständigt fullproppat oanvända tyger.

Ett tips då är att hitta andra sytokar som man kan ha tygmarknader med. På så sätt kan man både sälja och köpa andra tyger som man kan sy roliga saker av. Har man väl börjat med mössorna så syr man snart kjolar, tröjor och klänningar i trikå och andra material.

Publicerat den
Kategoriserat som Tyg

När odören spärrar in dig i ditt hem

Trapphusets tillstånd, vare sig det är smutsigt eller illaluktande, påverkar samtliga invånare i ett bostadshus. Att konfronteras med oangenäma lukter och smuts när man endast vill komma till eller lämna sin lägenhet är helt oacceptabelt.

När du öppnar dörren från din lägenhet till trapphuset, kan den obehagliga stanken slå emot dig som en våg. Det känns som om någon har satt en rutten soppåse över ditt ansikte. Du täcker näsa och mun med handen i ett försök att undvika den illaluktande odören medan du snabbt tar dig ner för trapporna. Du sliter upp ytterdörren i förhoppning om att slippa stanken och istället få andas in frisk luft. Denna obehagliga överraskning inträffar dagen efter Valborgsmässoafton. På trappans nedersta våning ligger en stor fläck från gårdagskvällens festligheter – en olycklig incident där någon uppenbarligen druckit alltför mycket och inte hann ut i tid. Istället hamnade den oönskade vätskan på trapphusets golv. Personen i fråga kände förmodligen en stor skam över sitt agerande och valde att snabbt fly från platsen istället för att stanna och ta ansvar för att rengöra.

Håll dig inomhus

Den här oönskade incidenten verkar vara kopplad till någon som inte är en permanent invånare i byggnaden. Annars skulle det vara svårförklarligt varför ingen rengjorde fläcken omedelbart. Dagen efter Valborgsmässoafton är en helgdag, och allt verkar stå stilla. Det är först dagen därpå som man kan anlita en städfirma för att ta hand om situationen. För er innebär det en mycket lång dag då ni troligtvis kommer att hålla er inomhus för att undvika att andas in den illaluktande luften som nu genomsyrar trapphuset.

Vikten av renlighet och ansvarstagande

Att uppleva en sådan obehaglig händelse som den ovan beskrivna är en påminnelse om vikten av att hålla gemensamma utrymmen rena och välskötta. I en flerfamiljsbostad delar alla invånare på ansvaret för att skapa en trivsam miljö. Detta innefattar att respektera trapphuset och se till att det är fritt från smuts och oönskade lukter.

För att undvika att hamna i en situation liknande den som beskrevs ovan, finns det några enkla åtgärder som du som boende kan vidta:

  • Använd sopnedkastet korrekt: Se till att du slänger dina sopor i sopnedkastet på rätt sätt och att du inte lämnar något skräp eller matavfall i trapphuset. Detta kan bidra till att undvika obehagliga lukter.
  • Anmäl problem: Om du märker att det finns smuts eller skräp i trapphuset eller om det luktar illa, tveka inte att rapportera det till din hyresvärd eller bostadsförening. Ju snabbare problemet åtgärdas, desto bättre.
  • Var ansvarsfull vid fester: Om du ordnar eller deltar i fester i din lägenhet, se till att gästerna respekterar trapphuset och inte orsakar orenheter. Det är viktigt att ta ansvar och rengöra efter sig om något händer.
  • Städa regelbundet: Om du har möjlighet, kan du hjälpa till att hålla trapphuset rent genom att städa det regelbundet alternativt anlita en städfirma för trappstädning i Stockholm.

Genom att vara medveten om ditt ansvar som boende och följa dessa enkla riktlinjer kan du bidra till att skapa en trivsam och ren miljö i ditt bostadshus. Detta kommer att gynna alla som bor där och göra det till en trevligare plats att bo i.

Publicerat den
Kategoriserat som Städ

Värmepumpar i Stockholm värmer och kyler

Med värmepumpar i Stockholm kan du både värma och kyla din bostad. Värmepumpen sparar uppvärmningskostnader under vintern och ger svalka under sommaren.

De flesta har fått känna av att kostnaden för uppvärmning har ökat drastiskt under de senare åren. De bakomliggande orsakerna är flera. Kostnaderna för olika energislag har ökat till följd av väpnade konflikter i vårt närområde som gjort att priser på el och bränslen har rakat i höjden. Några av de europeiska kärnkraftverken har lagts i malpåse eller rent av stängts av för gott.

Kan vi då som enskilda medborgare göra något åt denna situation? Vi lär inte påverka världsmarknadspriserna för kol och olja, men vi kan lämna den fossila världen och övergå till energisnåla uppvärmningssystem. Ett exempel är att värma upp våra hus med hjälp av en värmepump.

Värmepumpar i Stockholm följer naturlagar

Tekniken med en värmepump kan upplevas som en mirakelmaskin. Kan man verkligen värma upp ett hus genom att plocka upp energi från kall utomhusluft? Det går bevisligen alldeles utmärkt! En värmepump fungerar i princip på samma sätt som ett kyl- eller frysskåp, fast tvärtom. Inuti pumpen finns en slinga med ett köldmedium och beroende på trycket i slingan tas energi upp eller avges. Allt enligt naturens lagar!

Värmepumpar för uppvärmning har egentligen utvecklats från andra typer av klimatanläggningar där syftet varit att sänka inomhustemperaturen. Och därför hittar vi flera fabrikat av värmepumpar som har sitt ursprung från asiatiska länder. Men även inhemska fabrikat kan idag reverseras under varma dagar för att ge svalka.

Fördelar med värmepumpar i Stockholm

Det finns bostäder som idag värms upp med direktverkande el. Det är ett dyrt sätt att slippa frysa och innebär också att högvärdig elektricitet slösas bort i onödan. I ett kommande scenario där elektricitet kan bli en bristvara ska energi från vatten, vind och sol i första hand konsumeras av vår industri. Till detta kommer att vi måste fasa ut fossila bränslen till förmån för gröna energikällor.

En värmepump drivs självklart av elektricitet men utbytet av energi är mycket bra. Om en värmepump förbrukar en kWh av el från det fasta nätet kan den ge upp till fyra kWh tillbaka som värmeenergi. Värmepumpar i Stockholm kan ta upp energi från flera källor som exempelvis utomhusluft, mark och berg. Och de kan värma såväl inomhusluft som varmvatten.

För mer information om värmepumpar i Stockholm besök webbsida: varmepumparstockholm.com

Publicerat den
Kategoriserat som Bygg

Hundfoder som ger något bra till din hund

Det finns så mycket att välja på, och hur gör man med en kräsen hund? Att hitta rätt hundfoder till sin bäste vän kan verkligen vara en komplicerad historia.

Varje hund är unik och har en egen underbar personlighet. En del hundar har lätt att gå med på vad som helst, och älskar dig oavsett om du gett dem torrfoder, varma morötter eller en stek. Andra hundar stirrar på hundfodret och undrar var den riktiga maten är. Det är inte så lätt att välja rätt mat.

Det är viktigt att du sätter dig in i hundfoder och dieter så att du kan ge din älskling riktigt nyttig hundmat. Då kommer din hund att må som bäst och känna sig riktigt älskad. Vad ska man tänka på när man väljer hundfoder? Vilken mat är nyttig för en hund? Är det bäst med torrfoder eller våtfoder?

Hundfoder behöver anpassas efter din hunds ålder och storlek

En valp behöver helt annan mat än en fullvuxen hund. En gammal hund klarar inte av att äta samma sak som en stark hund i sina bästa år. Olika hundar har olika bra tänder, och olika förmåga att tugga och äta. Det är därför viktigt att du anpassar din hunds diet efter din unika hund.

Det är såklart viktigt att ge din hund mat som den tycker om, men det är också viktigt att inte ge din hund för mycket eller för lite mat. Den behöver orka med varje dag. Därför kan det till och med vara bra att variera foder från vinter och sommar, eller ge din hund lite extra näring under tuffa, kalla och energikrävande månader.

Nyttigt hundfoder innehåller rätt näring

En valp behöver foder som ser till att den får ett starkt naturligt immunförsvar. Den behöver också foder som gör att den kan växa ordentligt, och att den inte blir undernärd på något sätt. Extra vitaminer kan behövas för att stärka valpens skelett. En fullvuxen hund behöver foder som ser till att hålla hundens kropp och leder i ett bra skick.

En gammal hund kan behöva riktigt högkvalitativt protein i sitt foder. Storleken på hunden, om du tävlar eller håller din hund väldigt aktiv, eller hur vardagen ser ut är också viktigt att ta med i beräkningen. Om din hund kliar sig ovanligt mycket, om ögonen rinner, eller om avföringen är för hård eller för lös så kan det vara tecken på att du ger din hund fel foder.

Att välja torrfoder eller våtfoder som hundfoder

Du kan välja att blanda. Det är viktigt att sätta sig in i vad torrfoder och våtfoder har för olika styrkor och svagheter. En del hundar klarar inte av att tugga torrfoder, om det är för hårt för dem, och andra hundar behöver en varierad diet. Om du planerar att byta foder så är det viktigt att låta det ta tid.

En del hundar klarar inte av att byta foder på en gång. Då kan du till exempel börja med att ge din hund lite av det nya fodret tillsammans med det gamla under några dagar, och sedan långsamt vänja den av med det gamla hundfodret.

Publicerat den
Kategoriserat som Djur

Effektiv redovisningshantering med en top-notch byrå i Stockholm

Att driva eget företag är en utmaning som ingen riktigt förbereder dig för. Oavsett om det är en storskalig verksamhet eller en mer blygsam sådan, så finns det en överväldigande mängd ansvar att hantera. Men vad om jag berättade att det finns ett sätt att lätta på bördan? En pålitlig redovisningsbyrå i Stockholm kan vara den lösning du letat efter för att göra ditt företagsliv mycket smidigare.

Vi alla har stått där, inför en lång lista av uppgifter som måste utföras. Och när det handlar om att driva ett företag, så är en betydande del av dessa uppgifter kopplade till pappersarbete. Varför skulle företagsägare förväntas vara experter på bokföring och redovisning? Den goda nyheten är att det finns experter inom området som är redo att ta över.

När du samarbetar med en respekterad redovisningsbyrå i Stockholm kan du släppa den tunga bördan av pappershantering. Du kanske älskar ditt företag, men det betyder inte att du också ska älska att jonglera siffror och pappersarbete. Låt de professionella ta hand om det, medan du fokuserar på det du älskar och är bra på.

Överlåt ansvaret och få bättre arbetsglädje

Det är en vanlig känsla att arbetsglädjen avtar när du tvingas gräva dig igenom bergen av pappersarbete. När det börjar kännas som om det roliga tas bort från att driva ditt företag, är det dags att ta tag i situationen. Du måste inte kämpa på ensam.En framstående redovisningsbyrå i Stockholm är redo att ta emot dina bekymmer och avlasta dig från bördan av redovisning. Varför fortsätta slåss med papper och siffror när det finns experter som kan göra det med lätthet? När du når den punkten där du inte längre längtar efter att gå till jobbet på morgonen på grund av det administrativa arbetet, vet du att det är dags att agera.

Den ångestfyllda känslan av att något måste lämnas in i tid, och det måste vara helt korrekt – det är en känsla som många företagare känner igen sig i. Men när du har en pålitlig redovisningsbyrå vid din sida, kan den känslan bli ett minne blott. Du behöver inte längre oroa dig för att ha gjort felaktiga beräkningar eller för att missa viktiga tidsfrister. En etablerad redovisningsbyrå i Stockholm har fullständig koll på alla aspekter av redovisningsprocessen. De kommer att se till att alla dokument lämnas in i rätt tid och i rätt ordning. Det är som att ha en pålitlig vägledare som ser till att du alltid är på rätt spår.